Muchomorki
Kącik dla rodziców
WITAMY W ROKU SZKOLNYM 2025/ 2026
Prosimy o przynoszenie do przedszkola chusteczek higienicznych, chusteczek nawilżanych, a także ręczników papierowych dla naszych przedszkolaków.
WYPOSAŻENIE PRZEDSZKOLAKA
- Worek podpisany
- Zmienne obuwie na gumowej białej podeszwie (podpisane)
- Ubranka na zmianę (koszulka, spodnie)
DO LEŻAKOWANIA (dla trzylatka):
- Poduszka i poszewka „jasiek”-podpisana
- Worek z materiału na poduszkę podpisany imieniem i nazwiskiem dziecka
Prosimy także o przyniesienie ubrań na zmianę
(spodnie,bluzka, skarpetki, majtki) i włożenie ich do szafki dziecka.
ADAPTACJA - PORADNIK DLA RODZICÓW !
OSWAJAJ Z ROZSTANIEM
- Przyzwyczajaj dziecko do przebywania pod opieką in‡ych dorosłych.
- Pozwól mu nawiązywać kontakty z rówieśnikami.
ZAINTERESUJ PRZEDSZKOLEM
- Wypowiadaj się o przedszkolu pozytywnie.
- Odwołaj się do własnych miłych wspomnień z tego okresu.
- Czytajcie wspólnie książki o przedszkolu.
UCZ SAMODZIELNOŚCI
- Doskonal umiejętności samobsługowe maluszka.
- Wspólnie zapakujcie worek z ubraniami na zmianę.
- Dopilnuj, by strój zakładany do przedszkola był wygodny
OKAŻ SPOKÓJ
- Bądź pewny siebie – to doda otuchy maluchowi.
- Okazuj wyłącznie pozytywne uczucia
MÓW PRAWDĘ
- Poinformuj dziecko, kto i kiedy odbierze je z przedszkola.
- Stosuj zrozumiałe dla malucha odnośniki, np. „Przyjdę po obiedzie”; „Mama odbierze cię po leżakowaniu”
SKRACAJ ROZSTANIE
- Żegnaj się z dzieckiem z czułością, ale zdecydowanie i jak najkrócej.
- Ustalcie własny sposób pożegnania.
- Nie ulegnij pokusie zawrócenia.
MYŚL POZYTYWNIE
- Potraktuj rozłąkę jako coś naturalnego i chwilowego.
- Powiedz dziecku, co będziesz robić, gdy ono będzie się bawiło z rówieśnikami.
- Bądź cierpliwy.
PO PRZEDSZKOLU WYCISZ EMOCJE DZIECKA
- Przygotuj się na skrajne reakcje witającego Cię dziecka.
- Daj mu czas na ochłonięcie.
- Chwile po przedszkolu wykorzystajcie na spacer i wspólną zabawę.
CHWAL I DOCENIAJ
- W obecności malucha przekazuj najbliższym wyłącznie informacje o jego pozytywnym zachowaniu.
- Nie okazuj zdziwienia, jeśli pojawią się zachowania, z których dziecko już wyrosło.
ZAUFAJ NAUCZYCIELOM
- Przekaż przyszłym opiekunom wszelkie niezbędne informacje o potrzebach malucha.
- Pomóż im stworzyć komfortowe warunki do adaptacji dla Twojego dziecka.
WSPÓŁDZIAŁAJ
- Postaraj się przyjąć proponowane przez specjalistów rozwiązania i postawy.
- Dziel się z nauczycielami niepokojami, obserwacjami i osiągnięciami maluszka.
- Informuj o problemach.
ZACHOWAJ STAŁY RYTM DNIA
- Przyprowadzaj i odbieraj dziecko o stałych godzinach.
Mamusiu, Tatusiu!
Właśnie zostałem przedszkolakiem.
Co to oznacza? Kochani Rodzice, Już Wam wyjaśniam!
- potrzebuję wygodnych ubrań: takich, w których będzie mi wygodnie
w zabawach oraz które sam ściągnę i ubiorę po spaniu lub toalecie
- poproszę też o zestawy zapasowych ubrań (i bielizny), czekających w szafce w szatni.
Wiecie - czasem pędzel z farbą nie trafi w kartkę, a zupa udekoruje bluzkę,
czasem zgubię drogę do toalety lub zapomnę o niej świetnie się bawiąc
- lubię podpisane ubranka i buciki - gdy zapomnę co do mnie należy, pani pomoże
mi odnaleźć moje zguby
- przydadzą mi się wygodne kapcie: ze sztywną podeszwą, w dobrym rozmiarze,
wygodne i chroniące przed wywrotką - wiecie, czasem lubię pobiegać z kolegami,
a w zbyt luźnych kapciach łatwo o wywrotkę!
- przydadzą mi się chusteczki - mokre i suche, w końcu jestem
eleganckim przedszkolakiem i muszę dbać o swój nosek!
- miło być punktualnym: jestem jeszcze malutki
i nie lubię się spieszyć. Wyjdźmy z domu
wcześniej, tak, żebyśmy się nie spóźnili.
Tyle zabaw czeka na mnie w przedszkolu!
- nie martwcie się: jestem niewątpliwie niesamowicie
dzielnym brzdącem, ale może przytrafić się tak, że kilka łez
popłynie mi z oczu przy pożegnaniu.
Bez obaw, to normalne! W końcu jestem jeszcze malutki :)Pożegnanie z dzieckiem!
Bez pośpiechu, bez przedłużania
Daj dziecku czas na spokojne przygotowanie się do wyjścia
i rozmowę przed pożegnaniem.Nie poganiaj.
W szatni pożegnaj się z dzieckiem i przekaż dziecko paniom
Nie stój w drzwiach, nie przeciągaj tego
momentu, nie zaglądaj ukradkiem do sali.
rutyna, umowy, rytm
Wypracuj rytm, np.: trasa do przedszkola, rozmowa,
pożegnanie, wejście do sali; odebranie dziecka np. po
umówionym posiłku; ulubiona zabawka dziecka.
Dotrzymuj umów, odbieraj dziecko o ustalonej porze.
stosuj pozytywne komunikaty
Uśmiechaj się, miej radosny i pewny
głos, życz dziecku miłej zabawy, dobrego dnia, miłego czasu z kolegami.
Nie buduj strachu: "Nie bój się", "Dasz
radę", "Poradzisz sobie", "Nie płacz", "Co,
boisz się?", "Przykro mi, ale musisz iść do
przedszkola" - to buduje przekonanie, że
dziecko będzie mierzyć się z czymś
przykrym, niemiłym.